[ad_1]
به گزارش شانا، مهدی میررکنی گفت: دانشگاه صنعت نفت با نزدیک به ۸۰ سال تجربه و با امکاناتی که در چهار دانشکده خود دارد، میتواند بر اساس نیاز، دورههای آموزشی آزاد و حرفهای (کوتاهمدت و بلندمدت) مختلف و موثری را در نقاط مختلف کشور برگزار کند و در این بخش، کارکنان صنعت نفت، جامعه هدف اصلی به شمار میروند.
وی با اشاره به تبصره ماده ۱۵ فصل چهار ابلاغیه آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون اختیارات و وظایف وزارت نفت (ابلاغی در آذرماه ۹۳) که در آن عنوان شده است «صنعت نفت موظف است با حفظ مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی خود، فرایند آموزشی کارکنان و مدیران صنعت شامل نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و اثربخشی برنامهها را از طریق این مراکز اجرا کند»، گفت: بنابراین تا زمانی که امکان ارائه آموزشهای ضمن خدمت از سوی مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت نفت، مانند ادارات آموزش و همچنین دانشگاه صنعت نفت وجود داشته باشد، ملزم به استفاده از این ظرفیتها هستیم و این یک فرصت مغتنم برای دانشگاه است که بتواند بیش از پیش به صنعت نفت خدمترسانی کند.
همکاری با چهار شرکت اصلی وزارت نفت
میررکنی ادامه داد: معاونت آموزشهای ضمن خدمت دانشگاه صنعت نفت با شرکتهای اصلی وزارت نفت و برخی شرکتهای تابعه آنها ارتباط مناسبی برقرار کرده تا با معرفی ظرفیتهای دانشگاه، امکان بهرهمندی بیشتر همکاران از خدمات آموزشی فراهم شود و به این منظور، بعضا تفاهمنامههایی هم امضا و دورههای آموزشی مرتبط آغاز شده است.
وی از برنامهریزی برای برگزاری دورههای آموزشی داراییهای فیزیکی و همچنین دورههای آموزشی MBA خبر داد و یادآور شد: با توجه به برگزاری موفق دورههای آموزش طرح توانمندسازی و صلاحیت حرفهای مشاغل HSE در سه منطقه عسلویه، اهواز و تهران از سوی دانشگاه صنعت نفت، مدیران مربوطه بیشتر به ظرفیت علمی و عملی دانشگاه پی بردند و هم اکنون دورههای MBA ،HUET –BOSIET، امداد و نجات، پدافند غیرعامل در سازههای نفتی، بقا در دریا، ارگونومی تخصصی، ایمنی مخازن ذخیرهسازی، تجزیه و تحلیل خطر HAZOP و….. در شرف و یا در حال برگزاری است که در برخی دورهها گواهینامه بینالمللی اعطا میشود.
به گفته میررکنی، با همکاری اداره کل تعمیرات و نگهداری وزارت نفت و با الگوگیری از دانشگاه تورنتو کانادا، تدوین شناسنامه آموزشی دوره داراییهای فیزیکی و صدور کد این دوره در اداره کل آموزش وزارت نفت در دستور کار است؛ همچنین به دنبال کسب مجوز برگزاری دورههای بلندمدت حرفهای MBA و DBA در گرایشهای نفت و گاز و قراردادهای نفتی هستیم که اقداماتی صورت گرفته و امیدواریم به زودی اجرایی شود.
راهاندازی بانک مدرسان بر روی سایت دانشگاه صنعت نفت
سرپرست معاونت آموزشهای ضمن خدمت دانشگاه صنعت نفت، ارائه خدمات آموزشی ضمن خدمت از سوی دانشگاه را فرصت مغتنمی برای بهرهمندی از سالها تجربه کارکنان و بازنشستگان این صنعت هم عنوان کرد و افزود: به این منظور، در حال راهاندازی بانک مدرسان در سایت دانشگاه هستیم تا با ثبت نام داوطلبان علاقمند و بررسی و تایید صلاحیتها از سوی کارگروه مربوطه، بتوانیم ضمن نزدیکتر کردن دانشگاه به صنعت، این سرمایه عظیم دانشی را بکار گرفته و با انتقال دانش و تجربه از پیشکسوتان به نسل جدید، مانع هدر رفت تجربه شویم.
وی با بیان اینکه صنعت نفت بیش از دورههای آکادمیک، به کسب صلاحیت حرفهای کارکنان نیاز دارد، تاکید کرد: ادارات تدوین و مقررات در خصوص مقررات تشویقی، ادارات تشکیلات و روشها در شرایط انتصاب، ادارات برنامهریزی نیروی انسانی در نیازسنجی و تعیین کارراهه شغلی و ادارات آموزش در تدوین دورههای صلاحیت حرفهای میتوانند الگوهای متناسب و انگیزشی برای کارکنانی که دورههای آموزشی را سپری میکنند طراحی کنند که در این زمینه کارهای خوبی هم صورت گرفته است.
میررکنی، آموزش و کسب مهارت را از الزاماتی دانست که باید در کنار تحصیلات آکادمیک مورد توجه قرار گیرد و در اینباره عنوان کرد: دانشگاه صنعت نفت هم با چنین سیاستی تاسیس شد و مزیت این دانشگاه از ابتدا در مقایسه با دیگر دانشگاهها، نزدیکی به مناطق و تاسیسات نفتی و آشنایی کارکنان با صنعت نفت به طور عملیاتی بود؛ همانطور که فارغالتحصیلان قدیمی دانشگاه صنعت نفت که امروز از مدیران این صنعت هستند واقفند، دانشجویان همزمان با تحصیلات آکادمیک، با سپری کردن دورههای کارآموزی فشرده و عملیاتی، از نزدیک با نوع کار آشنا میشدند و به این ترتیب، پس از فارغالتحصیلی، اندوختهشان صرفا به مدرک تحصیلی محدود نمیشد.
وی پررنگ شدن فعالیت دانشگاه در ارائه آموزشهای ضمن خدمت و حرفهای را از موضوعات مورد تاکید مهندس بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت عنوان و از تلاشهای دکتر هاشمی، رئیس دانشگاه صنعت نفت هم به منظور احیای ساختار سازمانی معاونت آموزشهای ضمن خدمت دانشگاه قدردانی کرد.
میررکنی در پایان ابراز امیدواری کرد که دانشگاه صنعت نفت با استفاده از ظرفیتهای خود بتواند در مسیر ارائه آموزشهای حرفهای و کاربردی گامهای موثرتری بردارد.
[ad_2]
Source link